LOGGING LIFE.

Movies, books, and anything I can talk about really.映画、本、話せることならなんでも。

株式会社アシストの光コラボレーション加入への悪徳営業経験

ついに経験してしまった。

二日連続で自宅訪問してきた若い男の人。

連続で来たから何か重要なことなのかと思いモニターで返事をしてみた。

「NTTの〇〇と申します。今お使いの光フレッツの料金改定についてお話しにまいりましたー」

 

と、首から下げたネームカードをモニターに写しながら話してきた。

NTTだし、料金改定の話だけだとおもって玄関前まで通してしまった。

 

今加入しているプランは何か、

どこのサービスに入っているか、

今支払っている大体の料金 などなど聞かれそれが今回協議がありこちらのマンションにお住まいの方には4,100円でインターネットを利用できるようになりました!

So-netとNTTが連携しているプランで、光コラボレーションというものに名前が変わるだけですので特にお客様に手続きを取って頂く必要はありません・・・・

 

みたいな内容の話をどんどんされる。

で、なぜだかそれではこのプランに変更する手続きをとりましょう。という話になり彼が持っているipadでなんだかよくわからないフォームに記入する。

 

自分が記入しているフォーマットの内容をじっくり読むひまを与えないまま、では次はこの書類に署名と住所を・・・と。

iPadで記入したフォームの最後の画面にでてきた「確認番号」だけメモとらせていただきますね~と。

 

書類の内容と今後の流れをざっと説明し、控えを渡した後に名刺をくれた、のだが

「株式会社アシスト So-net正規代理店」となっている。

 

え?NTTは??

 

残念ながらそのときは気づかなかった・・・名刺のちゃっちさと会社名の矛盾、最初に営業マンが発した「2月あたりからこの辺まわってるんですけど、料金改定のお話について電話だったりちらしで来てなかったですかね?」っていう確実に何も聞いてない情報を出してくるわけわからなさがちょっと変だなと思ったのだけど。

 

営業マンがかえって、名刺のちゃっちさがやっぱり気になるので記載されてた電話番号を確認してみると、出るわ出るわ。悪評判。

しかも手口がほぼ同じ。ソフトバンクのインターネットサービスへの加入だったりとかだったり電話での営業であったり内容にはバラつきがあるけど、やり方はとっても一緒。

 

調べてよかった~~~~。

 

訪問時間が17:00以降だったので、NTTのカスタマーセンターにすぐに連絡できないようにしているのかも。

 

いろいろとネットで調べたり、控えの契約内容を確認してみたところ(というかもうちょっと賢い人はふつうにおかしなことに気付くのだろうけど・・・)

So-net光コラボレーションというプランは名前の通りSo-netが行っているサービスであり、NTTとは別会社。

そして自分がiPadで記入しなければいけなかったフォーマットは現在のNTTとの契約を廃棄して他社へ「転用(乗り換え)」する手続きだったよう。

 

NTTのホームページにも光コラボレーション転用手続きページにアクセスすると悪徳業者についての注意喚起がされてたので大分有名みたいでした。

 

自分はというと、そっこうNTTの下記ページから転用手続きをとって営業マンがメモったであろう番号(実際には転用承諾番号)を新たに発行して営業マンがメモった分を無効にしました。

https://flets.com/app4/input/index/ 

 

そして、翌日

■NTTカスタマーサービスに電話をして事情を説明、最初に取得した番号がキャンセルされてるかの確認

So-netカスタマーサービスに連絡し一部始終を確認、今使っているサービスを辞め別のものに乗り換える意思はないこと、そして新たに自分の名前で登録されていないか確認

■区の消費者相談センターに電話をして今後どうしたらいいか相談

しました。

 

不思議なのはSo-netに連絡をしたところ、訪ねてきた株式会社アシストが正規代理店であるか調べるのに1週間かかると言われたこと。

正規代理店であればSo-netから株式会社アシストに連絡を取りもうこちらに営業を行わないように注意することはできるけど、万が一正規ではなければSo-netでは対応できないらしい。

 

いや、まじで。

 

株式会社アシストから手続き継続の確認電話が来たけれども、「気が変わったのでキャンセルしたい」と伝えたらすんなりわかりましたーで終わりました。

消費者相談センターの担当者からは、もしもゴタゴタと言われるようなことがあれば消費者相談センターに連絡済みであること、何か不満があるなら消費者相談センターの担当者にお電話ください。と伝えてくださいとのことでした。

 

電話番号を検索するだけで山のように評判がでてくるから大きな範囲で営業まわってるんだね~。

とりあえずなんともなく済みそうで良かった。。。そして、早くに異変に気付いてよかった。

サービスも実際に存在するものなので、本当に乗り換えを考えていたり、考慮したうえでお得な話であればそのまま継続してもいいのだとは思うけど、なんせ営業がNTTを語ったうえに「転用」であることは説明してもらえないので信用できない。

 

今後、郵便局の人間ではない限りドアを開けるようなことはしないようにしなければ。

と思った経験でした。

 

OK, I don't think you'll probably need English translation here but...

I've had a salesman visiting my place yesterday. He was a young smart looking man, and when he rang the bell of the monitor he showed his namecard hanging from his neck and stated that he was from NTT visiting to explain how the price of my internet plan has changed.

 

Since he came the other day as well (that time I pretended I wasn't home because it seemed weird some salesman coming my place) I thought it was something important and I opened the gate for him.

He rang on my door, then explained how the apartment I live in has been reviewed by NTT and as a result the residents here can use internet cheaper, without any change of the plan.

But since the company is now collaborated with Sony or whatever, the name of the plan and the billing are different.

I thought he just came to explain that only, but he then said I have to put in my details on the form he had on his ipad. I didn't quite get the idea why, but because someone from NTT says so, I put the details in.

Then, without giving me enough time to read the final confirmation page, he handed me a paper which I apparently needed to fill in somemore details like my address and my signature. He told me he will take a note of the number the form I just filled in as a confirmation or something.

So whilst signing the papers he briefly showed me through the contract(!), gave me the copies, and his name card and finally he left.

 

Honestly at the time I had few doubts like why he asked why I hadn't heard of this price changing news when his people were visiting and calling since Februrary.

And that I'm filling in forms when he said it was only due to change in company's policy etc.

But, when you are in the spot you just forget to doubt the person. I've got carried out.

When I received the namecard though, I sort of knew for sure that the salesman wasn't 100% honest.

The obvious reason was that his namecard said his company was called Assist, not NTT and that it was an "official" agent of So-net.

Bullshit my ass.

I also went ahead to search the phone number on the internet, and there I found tons of complains from people who've got phone calls and or salesman visiting like I did.

 

So what Assist is really doing is, they may or may not be the agents for other Internet companies like So-net, but they

1. lie that they are workers from NTT

2. Tell that the current plan has been modified but in reality they were recommending a different internet plan from a different company

3. Make a customer fill in the form which is actually an agreement to cancel the current contract with NTT, and replace it with another company

4. Take down the confirmation number of the said agreement and proceed with the contract

5. Though the service does really exist and it's legit, the customer may end up paying for ANOTHER construction and pay extra for additional plans etc etc etc.

 

What a terrible way to get higher number of contracts and sales.

I assume they are not well prepared though, considering they are so famous for their strategy and such.

 

I obviously panicked, suspected they are going to use my details and make a new contract witht the other Internet company. But ended up everything will be okay because:

1. I instantly re-issued the confirmation number by re-submitting the agreement form on NTT website so that the number the salesman wrote down will be invalid

2. Contacted NTT customer service the next day, and asked if I can cancel the agreement

3. Contacted So-net if my details were already registered, and if so if I can cancel it without any penalty

4. Contacted Local Consumer Center and asked what actions I can take if they contacted me again, and to cancel my contract with them.

 

The Assist people called me to confirm if they can continune with my contract, but I told them no and they just backed off quickly. No hustle at all.

But the lady from the Consumer Center told me to mention that I have already asked for help from them, and if they want any clarifications at all call them if Assist person is going to make complaints/force me to continue the contract etc.

 

It was a hustle really to contact here and there, spending my morning worrying.

But now everything is cleared I think, so there's nothing to worry at least for  a while. I hope!

What I felt weird was that when I called So-net and explained the details, the person on the phone told me that they need 1 week to confirm that Assist work for them.

WHAT?! Like, how many agencies do you use to promote your Internet service??

I think their strategies have big holes and that's why people get tricked like me :/

I hope NTT or anyone from the company can contact each customer soon after they have issued their confirmation number or something :(

 

Sigh, but that's all for now.

I have got his namecard still just in case I need to make a further complaint haha